Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural

The purpose of this article was to analyze the relationships between education and technology fields and categories. Methodologically, the research assumed a historical and cultural perspective, recognizing that the concepts and categories were socially developed based on historical and political co...

Full description

Autores:
Cristancho Altuzarra, Jose gabriel
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Cooperativa de Colombia
Repositorio:
Repositorio UCC
Idioma:
OAI Identifier:
oai:repository.ucc.edu.co:20.500.12494/49638
Acceso en línea:
https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016148243
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84983379827&doi=10.1590%2fES0101-73302016148243&partnerID=40&md5=e03b0a59db5e8df2119169eb2b3c8957
https://hdl.handle.net/20.500.12494/49638
Palabra clave:
EDUCATION
HISTORY OF EDUCATION
KNOWLEDGE SOCIETY
SCIENCE
TECHNOLOGY
Rights
openAccess
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id COOPER2_3c5a52d4fa6b87a0d6773cdc3e07c246
oai_identifier_str oai:repository.ucc.edu.co:20.500.12494/49638
network_acronym_str COOPER2
network_name_str Repositorio UCC
repository_id_str
spelling Cristancho Altuzarra, Jose gabriel2023-05-24T16:21:35Z2023-05-24T16:21:35Z01/01/2016https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016148243https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84983379827&doi=10.1590%2fES0101-73302016148243&partnerID=40&md5=e03b0a59db5e8df2119169eb2b3c895701017330https://hdl.handle.net/20.500.12494/49638Cristancho Altuzarra Jose gabriel.Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural.Educacao e Sociedade. 2016. 37. (135):p. 573-590The purpose of this article was to analyze the relationships between education and technology fields and categories. Methodologically, the research assumed a historical and cultural perspective, recognizing that the concepts and categories were socially developed based on historical and political contexts. This paper is divided into three parts: the first one analyzes the first relationship between education and technology configured during the 17th and 19th centuries. The second part shows how this relationship acquired distinctive characteristics related to the two world wars, the Cold War, and the beginning of the Globalization in the 20th century. The third part shows some of the tensions that it implied in the 21st century. The text ends with perspectives for future investigations. © 2016, Centro de Estudos Educacao e Sociedade - CEDES. All rights reserved.573-590Centro de Estudos Educacao e Sociedade - CEDESEDUCATIONHISTORY OF EDUCATIONKNOWLEDGE SOCIETYSCIENCETECHNOLOGYRelations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-culturalArtículohttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEducacao e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Publication20.500.12494/49638oai:repository.ucc.edu.co:20.500.12494/496382024-08-20 16:22:11.21metadata.onlyhttps://repository.ucc.edu.coRepositorio Institucional Universidad Cooperativa de Colombiabdigital@metabiblioteca.com
dc.title.spa.fl_str_mv Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
title Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
spellingShingle Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
EDUCATION
HISTORY OF EDUCATION
KNOWLEDGE SOCIETY
SCIENCE
TECHNOLOGY
title_short Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
title_full Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
title_fullStr Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
title_full_unstemmed Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
title_sort Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural
dc.creator.fl_str_mv Cristancho Altuzarra, Jose gabriel
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Cristancho Altuzarra, Jose gabriel
dc.subject.spa.fl_str_mv EDUCATION
HISTORY OF EDUCATION
KNOWLEDGE SOCIETY
SCIENCE
TECHNOLOGY
topic EDUCATION
HISTORY OF EDUCATION
KNOWLEDGE SOCIETY
SCIENCE
TECHNOLOGY
description The purpose of this article was to analyze the relationships between education and technology fields and categories. Methodologically, the research assumed a historical and cultural perspective, recognizing that the concepts and categories were socially developed based on historical and political contexts. This paper is divided into three parts: the first one analyzes the first relationship between education and technology configured during the 17th and 19th centuries. The second part shows how this relationship acquired distinctive characteristics related to the two world wars, the Cold War, and the beginning of the Globalization in the 20th century. The third part shows some of the tensions that it implied in the 21st century. The text ends with perspectives for future investigations. © 2016, Centro de Estudos Educacao e Sociedade - CEDES. All rights reserved.
publishDate 2023
dc.date.issued.none.fl_str_mv 01/01/2016
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-05-24T16:21:35Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-05-24T16:21:35Z
dc.type.none.fl_str_mv Artículo
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.none.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016148243
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84983379827&doi=10.1590%2fES0101-73302016148243&partnerID=40&md5=e03b0a59db5e8df2119169eb2b3c8957
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 01017330
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/20.500.12494/49638
dc.identifier.bibliographicCitation.spa.fl_str_mv Cristancho Altuzarra Jose gabriel.Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural.Educacao e Sociedade. 2016. 37. (135):p. 573-590
url https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016148243
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84983379827&doi=10.1590%2fES0101-73302016148243&partnerID=40&md5=e03b0a59db5e8df2119169eb2b3c8957
https://hdl.handle.net/20.500.12494/49638
identifier_str_mv 01017330
Cristancho Altuzarra Jose gabriel.Relations entre les domaines et les catégories éducation et technologie: Analyse dans une perspective historique et culturelle] [Relaciones entre los campos y las categorías educación y tecnología: Un análisis desde una perspectiva histórico-cultural.Educacao e Sociedade. 2016. 37. (135):p. 573-590
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Educacao e Sociedade
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 573-590
dc.publisher.spa.fl_str_mv Centro de Estudos Educacao e Sociedade - CEDES
institution Universidad Cooperativa de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Cooperativa de Colombia
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1814247227722301440